Rallarvegen

Haugastøl - Flåm 82 km

Kortversjon: Naturskjønn fjellvei, lett kupert, underlag er grus og stein. På slutten er det enkelte steder bratt og svingete, og det kan være lurt å gå de verste stedene.

 

Under: Omgivelsene er spektakulære - rett ut av en undergang og der er Hardangerjøkulen! Foto: Bjørn Lien.

 

82 km legendarisk tur

Rallarvegen ble til for å skape en forbindelse med Sognefjorden og Bergensbanen. I dag brukes den mest som en turistattraksjon, og 20 000 syklister tar turen fra Haugastøl hvert år over Finse og ned til Flåm ved Sognefjorden.

Det er smart på forhånd å finne ut om du skal sykle de 82 kilometerne på én dag eller to. Du kan ikke regne med noen særlig hastighet på turen. Til det er veien for trafikkert, og noen steder uegnet for fart. Fra Haugastøl er veien enkel til Finse; litt klatring er det, men absolutt overkommelig. De fleste overnatter på Finse. Turistforeningen har hytte like ved Rallarvegen, og den kan være et greit alternativ om klokka sier ettermiddag når du kommer dit. Det er fortsatt langt igjen til Flåm. Bestill overnatting i god tid. På Finse er Turistforeningens hytte rimelig og bra, mens Myrdal har Myrdal fjellstove.

Du kan ta med egen sykkel eller leie. Rent økonomisk er det ikke særlig forskjell, siden NSB tar grovt betalt for å frakte sykkelen din. Det sikreste er kanskje å ta med egen sykkel, og sykkelvesker som du vet passer. Det er sykkelutleie på Haugastøl.

NB! Vi skulle sykle til Flåm på én dag, hvilket ikke hørtes avskrekkende ut - åtte mil går nok unna på fem timer, tenkte vi. Men da går det ikke an å sose bort en time i sykkelbutikk, bade i fjellvann, lange og generøse rastestopp etc. I hvert fall ikke i september, for da går du fort tom for lys...

 

Under: Haugastøl stasjon - starten på Rallarvegen. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Sauesanking. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Stressless à la Rallarvegen... Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Mange steinhus - langt mellom trærne. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Finse stasjon. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: September, og ikke lenge til dennes sesong.... Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Finse. Foto: Bjørn Lien.

Under: Veien videre ut fra Finse. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Jernbanen er naturlig nok aldri langt unna Rallarvegen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fint høstvær og mange sykkelturister. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Nordenden av Hardangerjøkulen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Deler av veien, særlig i starten, fungerer godt også som bilvei. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fra Finsevatnet. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Litt av Hardangerjøkulen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Lite lys igjen, og Myrdal holder på å bli overnattingssted i stedet for Flåm. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Gryta i et lite fossefall. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Myrdal; tunnellene til Flåmsbanen og Bergensbanen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Greit med gode bremser og dekk på siste halvdel av Rallarvegen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Selskapelige geiter på og langs veien. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Blidspent attraksjon på ei seter 4 km fra Myrdal. Her bor 120 geiter og det er salg av ost. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Stor trafikk ned mot Flåm. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Mye fin natur. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Flåm er ikke langt unna, og veien blir etter hvert bedre. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Flåmsbanen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Flåm. Etter å ha syklet ned kan du om ettermiddagen ta toget tilbake til Myrdal, og videre til Oslo eller Bergen.

Med Flåm som utgangspunkt kan du dra på båttur til Aurlandsfjorden, som står på UNESCOs verdensarvliste. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Flåm stasjon i bakgrunnen. Foto: Bjørn Lien.

 

Flåmsbanen åpnet sensommeren 1940 etter ikke mindre enn 20 års arbeid. Når du reiser med den skjønner du hvorfor:

1 stk. 180 graders vendetunnel

20 tunneller

863 meters stigning

20 km lengde

Mer info på Flåmsbanens hjemmeside.

 

Under: 18 av de 20 tunnellene ble til ved håndkraft. Damplokene ble i 1944 erstattet med elektriske. Foto: Bjørn Lien.

 

Det kreves ikke olympisk fysisk form for å sykle de 82 kilometerne fra Haugastøl til Flåm. Gode dekk og bremser er imidlertid viktig, spesielt fordi du sykler med bagasje, som dytter godt på i de mange unnabakker fra turens høyeste punkt ved Fagervatn (1343 m.o.h.).

Turen er ikke helt uten risiko. I 2009 måtte seks syklister hentes ned fra fjellet med helikopter, men i og med at ca. 20 000 gjennomførte turen, så er ikke tallet svært høyt.

Absolutt en tur å ha med seg!