Trollstigen - mai 2008

Dombås - Isterdalen - Trollstigen - Geiranger - Grotli - Otta

Denne turen hadde som mål å komme til toppen av Trollstigen på åpningsdagen, som i år var tirsdag 27. mai. Samtidig var det håp om at veien fra Geiranger over Langvatn åpnet dagen etter. Dette skjedde ikke, så turen måtte gå via ferje Hellesylt, og buss til Stryn og opp til Langvatn.


 

Dag 1

Tog fra Trondheim 0825 - Dombås; deretter sykkel til Trollstigen Camping & Gjestegård - ca. 11 mil.

Denne etappen blir nok ikke kjørt neste gang turen går til Trollstigen. Til det var strekningen fra Dombås til Bjorli - for å si sånn - ikke helt egnet til å skape begeistring. Det er kanskje ikke rettferdig å si sånt, men naturen tok seg betydelig opp fra Bjorli. Uansett er jo dette en transportetappe for Trollstigen.

Et høydepunkt var en likevel parkert sykkel i veikanten ved Lesja - med Wunderbaum hengende fra styret. Om ikke alle merkene i asfalten etter "børning" overbeviser deg om at du er på landet burde synet av nevnte sykkel med Wunderbaum gjøre det.

Turen var også et forsøk på å kjøre med telt, sovepose, to underlag i tillegg til sekk med klær, utstyr og litt mat. Det ble tilsammen 15 kg i to sekker på bagasjebrettet og styreveske, hvilket var altfor mye. Sykkelen ble ustabil, og det ble å sitte hele tida, samt trå lette gir.

 

Under: Før Bjorli - langt og litt kjedelig. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Kylling bru. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Etter Kylling ble været litt utrivelig. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Pent, men etter hvert kom skyene til å dekke fjellsidene. Trollveggen var godt gjemt. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Snart derdig med Romsdalen. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Det ble hytte i stedet for telt ved Trollstigen Camping & Gjestegård. Regnvær de siste fire timene og gode hyttepriser gjorde valget enkelt. Stedet ligger perfekt til for sykkelturer opp Trollstigen, og har vaskemaskin, trommel og god mat. Og hyggelig vertskap. Foto: Bjørn Lien.


 

Dag 2

Det er bare fire kilometer fra Trollstigen Camping & Gjestegård til Trollstigen, og klatringa starter allerede etter to. Om farten blir faretruende lav allerede FØR du kommer til selve serpentinsvingene er ikke dette noe problem - stigningene blir ikke stort verre. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Det er bare å gire ned, ta tida til hjelp og nyte turen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Det kan se tøft ut, men de fleste klarer dette greit. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: "Gubben", mens svingene klorer seg fast i fjellet. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Det meste av jobben er gjort. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Åndalsnes i bakgrunnen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: To hundre flate meter før siste biten opp. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Greit med bremser her. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Utrygg skavl. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: 200 meter til toppen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Toppen er nådd - retning mot Åndalsnes. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Skiltet til Norddal kommune er ennå ikke kommet opp. Mye unnabakke til Valldalen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Å suse ned fjellveier gir en rå følelse. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Bare minutter fra fjell og snø til shorts-vær i lavlandet. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Dårlige nyheter ved ankomst Linge: Geiranger fortsatt stengt, og det blir ikke noe av klatringa fra Geiranger til Langvatn. I stedet blir det ferje til Hellesylt, og buss via Stryn til Langvatn. Den fine ferjeturen til Hellesylt er likevel et plaster på såret. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Tilbakeblikk mot Eidsdal etter litt klatring. Det er 25 km fra Eidsdal til Geiranger, fordelt på 400 meter klatring først, deretter et flatt parti før de siste 200 meterne klatring til toppen av Ørneveien. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Et lite pusterom før siste klatrebit. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Eidsvatnet. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Ved Eidsvatnet. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: For å unngå tunnellen opp mot Ørneveien bør syklister ta turen rundt - på grus. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Siste motbakke for dagen! Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fra utkikkspunktet ved Ørneveien retning sør. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Geiranger. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Mye busstrafikk gjør at det kan være hensiktsmessig med rolig kjøring. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Geiranger. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Pinse i Geiranger.

 

Under: Ørneveien fra ferja til Hellesylt. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: "Friaren" fikk avslag på frieret til alle De syv søstre, og måtte ty til flaska. I hvert fall i følge sagnet - og det ser jo sånn ut, å... Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fra Hellesylt camping i sentrum. Nesten bare tyskere her - og dermed den reneste og best organiserte camping med selvbetjening i historien? Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fossen i Hellesylt. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fra Hellesylt. Foto: Bjørn Lien.


 

Dag 3

 

Under: Siste dag startet med buss fra Hellesylt til Stryn, og derfra ny buss til Langvatn (bildet). Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Retning Geiranger - og grunnen til avstikkeren via Hellesylt og Stryn - veien åpner ikke på flere dager. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Et stykke igjen til Otta, og toget går kl. 17.45... hjælp! Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Breiddalsvatnet fortsatt isdekt siste helga i mai. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Smart sikkerhetsutstyr - greit å kunne oppdage vogntog litt i forkant. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Ikke langt fra Grotli før skoggrensa dukker opp. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Bare noen svinger til Bismo. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Mellom Bismo og Lom. Vel nede i 400 m.o.h. er det ikke mange unnabakka å se frem til, og fortsatt er det godt over seks mil igjen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Vågåvatnet - nesten fullkomment speilbilde. Omgivelsene kan - i noen korte øyeblikk - få deg til å glemme at du har sykla drøyt 30 mil på tre dager med 15 kilo bagasje. Foto: Bjørn Lien.

P.S. Rakk toget...