Sensommertur:

Otta - Bøverdalen - Turtagrø - Tyin - Eidsbugarden - Valdresflya - Otta

 

Total kjørelengde: 317 km.

 

Turen er 10 mil kortere enn pinseturen i 2007, men endel klatring vil føre til at man også her må bli godvenner med sykkelens lavere gir.

Mye av den første dagen var kjent stoff fra pinseturen, med 79 km til Bøverdalen. Dette ble en grei start, og dagen etter var heller ikke verst opp til Krossbu. Mye klatring ble det på dag 3 fra Krossbu til Tyin, definitivt turens tøffeste etappe. De mange bakkene gjorde ting med gjennomsnittsfarten. Les forøvrig om sykkeltur over Sognefjellet på Lom kommunes nettsted.


 

 

Dag 1 - 30/8

Tog fra Trondheim kl. 0825 fremme kl. 11.30. Deretter sykkel Otta - Bøverdalen (Bøverdalen camping) - 79 km

 

Under: Grønn Ottaelv - på vei ut av Otta. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Rasteplass ved flommålet ved Lalm. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Ingen quiz-kveld på Jutul'n og Blessomen. Håper det kommer nye drivere. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Pent er det på Vågåmo. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Rast og proviantering på Vågå. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Garmo; på vei mot Lom. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Da er det bare å fortsette... Foto: Bjørn Lien.


 

 

Dag 2 - 31/8

Bøverdalen - Krossbu (Krossbu Turiststasjon) - 29 km

 

 

Under: Bøverdalen Vandrerhjem. (Foto: Charlie Jackson.)

 

Under: Til venstre på bildet: Den åttekantede kirken på Elveseter. (Foto: Charlie Jackson.)

 

Under: Kort etappe med litt klatring. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Artig å sykle i fine omgivelser. (Foto: Charlie Jackson.)

 

Under: Penere omgivelser etter som vi kom høyere. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Innover Leirdalen. En tur for en annen gang. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fint vær bidro til en fantastisk tur. Foto: Bjørn Lien.

 

 

 

Under: På vei mot Bøvertun. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fra Bøvertun og nordover.

 

Under: Nesten fremme på Krossbu - utsikt nordover. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Krossbu. Foto: Bjørn Lien.


 

 

Dag 3 - 1/9

Krossbu - Eidsbugarden (Tyinholmen) - 106 km

 

 

 

Under: Lang dag på sykkelen med nok klatring, men også herlige unnakjøringer. Flott opplevelse! Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Charlie i veikanten. Når det går i 60+ i timen i rundt 0 grader kreves endringer i bekledningen... Foto: Bjørn Lien.

 

Det finnes en egen hjemmeside for Tindevegen - strekningen Turtagrø - Øvre Årdal.

Under: Nesten fremme på Turtagrø, og Tindeveien mot Årdal går opp mot venstre. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Snøfnugg i synet - bra start på september... Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Retning Årdal, men det er enda en stigning igjen... Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Én plussgrad. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Siste biten ned mot Årdal. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Denne bakken - fra Årdal mot Tyin - hadde vi ikke helt beregnet. 1000 meter stigning på 11 kilometer - i såvidt plussgrader og diskutabelt sensommervær. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Pene omgivelser, men bakkene var ikke helt over før vi kom frem til Tyin. Foto: Bjørn Lien.

 

 

Under: Vel fremme på Tyinholmen. De siste 17 kilometerne var på regntung grus, liksom for å tyne de siste kreftene. Foto: Bjørn Lien.


 

 

Dag 4 - 2/9

Eidsbugarden - Otta - 98 km (M/B Bygdin fra Eidsbugarden til Bygdin ved vei 51).

 

 

 

Under: Vinje plassert på kaikanten - kaldt høstvær. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Grunnet vind ble dette første og siste tur med "Bygdin" den dagen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Som vimpelen ved Bygdisheim indikerer skulle vi få bra sidevind opp mot Valdresflya. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Starten på veien fra Bygdin med Synshorn til venstre. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fra toppen av Flya med Besshø såvidt synlig i bakgrunnen. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Fornøyd Charlie tilbake på Otta stasjon. Foto: Bjørn Lien.

 

Under: Det hører med til historien at idet vi bar inn syklene i anvist vogn startet toget, og vi fant oss innelåst i godsvogna frem til Dombås...Foto: Bjørn Lien.

 

Andre bilder fra strekningen Turtagrø - Øvre Årdal finnes på www.sykkel.nu.